یک برند مشخص دارید اما مطابق خواست و معیارهایتان نیست؟
اصلا نگران نباشید.
قبل از اینکه بخواهید خودتان را برای جزییاتی چون لوگو، رنگ مشخص و . برای برندتان آماده کنید، کمی تامل کنید و اول به کلیات و هدف اصلی بنگرید.
استراتژی برند یا نام تجاری چیست؟
استراتژی برند یک طرح و برنامه است که شامل اهداف مشخص و طولانی مدتی میشود که به شما کمک میکند از راه تحولات صحیح و موفق برند به آن اهداف دست یابید (اجزای ترکیبی شخصیت شرکتتان که آن را مشخص و قابل تشخیص می کند.)
(در ادامه به جزییات بیشتری در این باره می پردازیم.)
استراتژی برندی که شفاف و قابل اجرا باشد بر تمامی جنبههای یک کسب و کار تاثیر میگذارد و مستقیما بر نیازها، احساسات و محیط رقابتی تاثیر میگذارد.
اول بیایید بارزترین تصور غلط دربارهی استراتژی برند را روشن کنیم: برند شما، نه محصولتان به شمار میرود، نه لوگو، نه وبسایت و نه نامتان.
در حقیقت، برند شما چیزی فراتر از این حرفها است، چیزی غیرقابل لمس است.
در ادامه به 7 جزء اصلی از یک استراتژی قابل درک برند که میتوانند کسب و کارتان را تا سالها سر پا نگهدارند میپردازیم:
7 جزء اصلی استراتژی برند
1) هدف
با وجود اینکه دانستن تعهدات کسب و کارتان یک الزام است، اما فهمیدن این موضوع که چرا هر روز از خواب بیدار میشوید و به سر کار میروید بسیار مهمتر میباشد. در واقع، هدف شما بسیار بااهمیت میباشد و عامل متمایزکننده شما از رقبایتان به شمار میرود. اما چگونه هدف کسب و کار خود را مشخص کنیم؟ طبق آمارBusiness Strategy Insider، هدف کسب و کار از 2 دیدگاه مورد بررسی قرار میگیرد:
• عملی: این مفهوم بر ارزیابی موفقیت از لحاظ دلایل تجاری تمرکز دارد. مثلا اینکه دلیل کسب و کار، پول درآوردن است.
• عمدی: این مفهوم بر موفقیت و میزان ارتباط آن با توانایی پول درآوردن و تجارت کردن تمرکز دارد.
با وجود اینکه کسب درآمد برای هر کسب و کاری مهم میباشد، ما برندهایی همچون IKEA(ایکیا) که بر مواردی ورای کسب سود تمرکز دارند را میستاییم:
دیدگاه ایکیا تنها لوازم خانه نیست، بلکه "ایجاد و ساخت یک زندگی روزمرهی بهتر" میباشد. اینکار باعث ایجاد حس تعهد و اعتماد میان شرکت و مشتریان بالقوه میشود زیرا شرکت برای آنان ارزش ایجاد میکند و فقط به آنها جنس نمید.
زمانی که هدف کسب و کارتان را توصیف میکنید، این مثال را در ذهن داشته باشید. درست است که کسب درآمد مهمترین هدف است، اما اگر تنها به این موضوع بیاندیشید مطمئن باشید که از دیگر رقبایتان عقب خواهید ماند.
توصیه ما؟ کمی عمیقتر بیاندیشید، برندهایی را که تحسین میکنید بررسی کنید، و ببینید که آنها چگونه چهارچوب فعالیتهایشان و مسیر حرکت و پیشرویشان را مشخص میکنند.
2) ثبات/ استحکام
نکته کلیدی درباره ثبات این است که از پرداختن به مواردی که به برند شما ارتباطی ندارند یا اینکه باعث ارتقا سطح برندتان نمیشوند پرهیز کنید. آیا امروز یک عکس جدید در صفحه فیسبوک خود مربوط به کسب و کارتان قرار دادهاید؟ این کار چه معنایی دارد؟ آیا این کار مطابق با اهدافتان است یا فقط یک کار سرگرمکننده است که نتیجهای جز گمراه کردن مخاطبانتان ندارد؟
اگر میخواهید برندتان را در جایگاهی ثابت مستقر کنید باید مطمئن شوید که پیامهایتان منسجم باشند. در نهایت، ثبات به شناسایی برندتان کمک شایانی میکند که این کار باعث افزایش وفاداری مشتری به برندتان میشود.
بیایید نگاهی به شرکت کوکاکولا Coca-Cola بیاندازیم تا معنی ثبات را بهتر متوجه شویم.
به دلیل پایبندی این شرکت به این عامل بسیار مهم، تمام اجزای بازاریابی برند کوکاکولا منسجم و هماهنگ با یکدیگر عمل میکنند. همین عامل دلیل اصلی تبدیل شدن کوکاکولا به یکی از شناختشدهترین برندها در جهان میباشد.
این امر حتی در ظاهر رسانههای اجتماعی این شرکت نیز پیداست و یکپارچگی این برند در همه جا نمایان است.
بهترین راهی که برند شما را شناختهشدهتر کرده و مشتریانتان را از سردرگمی بیرون میآورد، ساخت "راهنمای سبک" میباشد. راهنمای سبک شامل همهی موارد میشود، لحنی که استفاده میکنید، رنگی که به کار میبرید و قالبی که برای نشاندادن محصولات و خدماتتان استفاده میکنید. پس کمی زمان برای اینکار صرف کنید تا نتایج مثبت آن را خیلی زود مشاهده کنید.
3) احساسات
مشتریان همیشه منطقی نیستند.
چگونه فردی را که هزاران دلار برای یک موتورسیکلت از برند Harley خرج میکند، در صورتی که میتواند یک موتورسیکلت ارزانتر ولی با همان کیفیت را بخرد، توصیف میکنید؟ خیلی ساده است! احساسات! یک صدا که به آهستگی میگوید: " یک موتورسیکلت Harley بخر."
برای خواندن ادامه مقاله به وبسایت ویترین نت مراجعه کنید:
دختران باحال برند ,استراتژی ,مشخص ,میباشد ,شرکت ,اینکه ,استراتژی برند ,تمرکز دارد ,تاثیر میگذارد ,وجود اینکه منبع
درباره این سایت